Het trial effect.

Een lesje hoe je een trial effect kunt maken waarbij de eerste voorwaarde is dat je een stilstaande achtergrond moet hebben voor een mooi resultaat, (denk aan stilstaande camera waar iemand door het beeld loopt).

We plaatsen de videoclip op de tijdlijn en gaan onze stilstaande beelden bepalen door de scrubber op de eerste positie te slepen.

Daarna maken we een markering.

En direct daarna een snapshot.

Dit doen we op alle plaatsen die we willen gebruiken, ik maak er 3 en dan ziet mijn tijdlijn met markeringen er zo uit.

Ook staan de snapshots in het album.

Om te weten waar deze snapshots op de harde schijf staan gaan we naar tabblad controlepaneel en bij importeren staat de map waar de snapshots staan.

Bij mij is dat D/Pinnacle studio/snapshots.

We hebben nu een foto programma nodig en ik gebruik Paint Shop Pro, maar elk ander programma die selectie gereedschappen hebben kunnen ook gebruikt worden.

Een andere mogelijkheid is de snapshots in Paint te laden en de rest helemaal groen te verven en daarna moet je het effect green screen erop toepassen.

Ik start PSP en selecteer het gereedschap selectie uit vrije hand.

Bij selectie type, selecteer ik intelligente randselectie en zet doezelen op 2.

Nu begin ik de persoon uit te snijden en zorg dat de contouren in het vlak blijven en bij elke bocht een muisklik.

Zodra ik klaar ben heeft de persoon een zg. mierenlijn gekregen en we gaan naar tabblad selecties/omkeren.

Nu is niet de persoon meer geselecteerd maar het veld daaromheen en we klikken rechts in de blauwe laag en selecteren in het uitrolmenu Laag maken van achtergrond laag.

Druk nu op de delete toets van je toetsenbord en je ziet nu alleen de persoon nog en gaan naar tabblad selectie/niets selecteren.

Nu slaan we dit snapshot op met de PNG-extensie.

Geef eventueel een naam en sla deze op in dezelfde map snapshots.

Deze handelingen doen we ook met de andere snapshots en daarna importeren we de snapshots weer opnieuw in Studio.

We hebben nu snapshots met een doorzichtige achtergrond.

Ik plaats nu het eerste snapshot zo dat de scrubber precies op de eerste markering staat en trek de lengte tot aan het eind van de videoclip.

Maak een nieuw spoor boven dit snapshot en zet het volgende snapshot op de tweede markering en ga zo verder.

Mijn tijdlijn ziet er nu zo uit.